Beweegblog #42 – De mee met de ‘Coolchallenge’

Terwijl ik dit schrijf is het buiten -4°C. De algemene tendens is niet echt positief over dit winterse weer. Het is té koud. We blijven het liefste binnen en kruipen voor de kachel. Als we toch naar buiten moeten pakken we de auto i.p.v. de fiets. Gemiste kans, want kou kent vele gezondheidsvoordelen. Zelf ben ik al een aantal jaren om en ik hoop ook jou te kunnen inspireren! Laten we met een simpele eerste stap beginnen, namelijk koud afdouchen. Alleen de laatste minuut koud douchen levert als enorme voordelen op. Koud kunstje, toch?

 

Uit onderzoek van het AMC blijkt zelfs dat dagelijks koud afdouchen leidt tot 29 procent minder ziekteverzuim. Dit effect is er al als je minimaal 30 seconden onder de koude kraan gaat staan. Je lichaam maakt meer witte bloedlichaampjes aan, wat je weerstand verhoogt. Daarnaast sluiten de kleine bloedvaatjes in de huid zich met als doel om de kern van je lichaam warm te houden, anders bestaat er kans op onderkoeling. Daardoor treden er tevens positieve veranderingen op in het (autonome) zenuwstelsel.

 

Door jezelf bloot te stellen aan kou ontstaat er een vorm van acute stress en dat is gezond (let wel, chronische stress is ongezond). Het werkt ook nog eens verfrissend en verhelderend. Je ervaart een schrikreactie waarbij adrenaline vrijkomt. Je gaat even kort ‘aan’, wat zowel fysiek als mentaal goed is. Vooral ’s ochtends is dit waardevol. Je wordt energiek wakker en hebt nog voor je dag begint iets ‘overwonnen’. Zodra je het zelf ervaart en sterker wordt zal je merken hoe lekker het is. Via deze website kan je je gratis aanmelden voor de ‘30 dagen Cool Challenge’ en hier vind je verschillende koude-douche-tips.

 

Tot slot wil ik refereren aan drs. Richard de Leth, van Oersterk. Hij omschrijft de mens als ‘antifragiel’. Spullen zijn fragiel. Dat gaat slijten als je het vaker gebruikt. De mens is het tegenovergestelde. Wij worden sterker als we onszelf uitdagen en op de proef stellen. Dat uitdagen kan onder andere door kou. Helaas doen de meeste mensen dat niet of nauwelijks. Bij hen worden mechanismen zoals hierbij omschreven nooit meer geactiveerd, want ze leven het hele jaar in 20-22°C: in de zomer gebruiken ze de airco, en ’s winters de centrale verwarming.

 

Drs. Richard de Leth: “Wat je gebruikt en regelmatig uitdaagt, wordt sterker. Wat je niet gebruikt of regelmatig uitdaagt, wordt zwakker. Aan jou de keus. Besef wel dat je omgeving je constant de verkeerde kant op trekt en in je stoel duwt (met eten of een schermpje)”

 

 

Guus Kroes is Buurtsportcoach namens Mens en Welzijn Voorst. Zou jij na het lezen van zijn blog ook wel meer willen bewegen, maar heb je hier bepaalde hulp bij nodig? Of ben je op zoek naar een sociale activiteit? Guus helpt je graag op weg! Neem gerust contact op via telefoonnummer: 06 40 10 36 11 of g.kroes@mensenwelzijn.nl

Guus Kroes (Buurtsportcoach Mens en Welzijn Voorst)
Volg mij via
Laatste berichten van Guus Kroes (Buurtsportcoach Mens en Welzijn Voorst) (alles zien)