Partner in de Spo(r)tlight – Daniël de Brouwerschool

De partners van het lokale sport- en beweegakkoord verdienen een plekje in de spotlight. Althans, dat vinden wij van de regiegroep. Daarom willen we wekelijks één partner uitlichten in deze rubriek.

 

  1. Naam:

Anita Bruijns, vakleerkracht bewegingsonderwijs en vrijetijdsfunctionaris op de Daniël de Brouwerschool, een school voor speciaal onderwijs in Wilp.

 

  1. Betrokken bij het SB-akkoord vanwege:

Mijn werk als vrijetijdsfunctionaris, waarbij ik altijd op zoek ben naar de mogelijkheden, vaardigheden en interesses van de leerlingen op sportief gebied, in of dicht bij hun eigen woonplek. Samen met mijn collega Laetitia verzorgen wij daarnaast de gymlessen op de Daniël de Brouwerschool, waarbij ons belangrijkste motto is; plezier hebben in bewegen. Als dit lukt zie je de leerlingen groeien in hun bewegen en motorische vaardigheden door de jaren heen.

 

  1. Vraag van SET: Hoe zijn de kinderen/tieners met een beperking, waarvoor het al moeilijker is te sporten en te bewegen, nog beter te stimuleren om te gaan sporten en bewegen en wat kan het Sport- en Beweegakkoord daarin betekenen?

Mede door structurele gymlessen van vakleerkrachten, zwemmen, Special Heroes en een aanbod na school via Zone Noord, maken de leerlingen van de Daniël de Brouwerschool al vroeg kennis met allerlei vormen van bewegen en met diverse sporten. Hierdoor ervaren zij dat sport superleuk is, maar ook verbindt. Hoe sterker de verbinding en het plezier is, hoe groter de kans dat de leerlingen het sporten blijven doorzetten.

Het Sport- en Beweegakkoord kan zorgen voor verbinding door de diverse partijen samen te brengen en een aanbod te creëren dat zowel passend als uitdagend is voor deze doelgroep en waarbij samengewerkt moet worden.

 

  1. Hoe ga jij bijdragen aan een fitter Voorst?

Door aan de leerlingen van de Daniël de Brouwerschool veelzijdige, kwalitatieve goede gymlessen te geven, aan te sluiten bij wat de leerlingen kunnen, ze succeservaringen laten opdoen en ze op diverse manieren te laten ervaren hoe fijn en belangrijk bewegen is. Daarbij zal ik graag gebruik maken van o.a. Uniek Sporten en Set om de leerlingen te begeleiden naar diverse sportmomenten en/of naar een vereniging.

Zelf organiseren we sportdagen met andere scholen, we nodigen sportverenigingen uit om bij ons op school de leerlingen kennis te laten maken met diverse sporten. Hierbij zouden we de partners van het beweegakkoord ook goed kunnen betrekken. Daarnaast hebben we ook meerdere certificaten van de Gezonde School. Naast de diverse beweegmomenten vinden we een gezonde leefstijl ook zeker zo belangrijk.

 

  1. Voor welke actie uit het akkoord ga jij je inzetten?

Ik ga me inzetten voor de doelgroepgerichte aanpak van de kwetsbare groepen, waarbij ik me wil richten op de verbinding tussen sport en onderwijs. Hoe kunnen we de stap naar een sportvereniging voor onze speciale leerlingen kleiner maken, welke ondersteuning hebben de ouders hierbij nodig, welke tips kunnen wij vanuit school aan de verenigingen geven waardoor de deelname meer kans op succes heeft.

Daarnaast zou ik me ook willen inzetten voor een structureel beweegaanbod voor elke dag op school.  Hiervoor zou ik me mede graag aansluiten bij de reguliere scholen voor de samenwerking en ideeën.

 

  1. Voldoe jij aan de NNGB (Nederlandse Norm Gezond Bewegen)?

Daar voldoe ik zeker aan; ik wandel graag dagelijks met de hond, minimaal een half uur, fitness 3x per week, golf 1x per week en probeer zoveel mogelijk de fiets te pakken naar mijn werk. Daarnaast ben ik actief tijdens het lesgeven; goed voorbeeld doet immers volgen.

 

  1. Jouw mooiste sportmoment?

Dat mijn eigen dochter Eefje met het Syndroom van Down, meedeed aan de Special Olympics in Athene. Daarnaast het winnen van het EK in 1988!

 

  1. Wie was/is jouw sportieve idool?

Er zijn meerdere personen die me hebben geïnspireerd. In ieder geval Johan Cruyff; ik heb hem bij de Cruyff Foundation mogen meemaken en gezien hoe hij jongeren met een beperking enorm kon stimuleren om hun dromen waar te maken. Daar heb ik ook de kracht van andere sporters met een beperking gezien, waaronder Bibian Mental. Zij straalde zoveel positiviteit uit, waar jongeren zich enorm aan konden optrekken en nu ook nog doen.

 

  1. Keuze: Eerste, tweede of derde helft?

Eigenlijk vind ik alle drie belangrijk; in de eerste helft leg je de basis, de tweede helft volgt de beslissing en de derde helft is zeker zo belangrijk voor de sociale component.

 

  1. Keuze: individuele of teamsport?

Ik was altijd iemand van teamsport, terwijl ik zelf tegenwoordig meer aan individuele sport doe; ik vind het belangrijk dat de jeugd in ieder geval kennis maakt met teamsport (dit kan in een vereniging, maar ook op school); hierdoor leer je rekening houden met elkaar en samen winnen is geweldig, bij samen verliezen deel je het verdriet.

 

  1. Wat is jouw (sport)droom voor de gemeente Voorst?

Dat iedereen jong, oud, met of zonder beperking met plezier beweegt op zijn of haar eigen niveau en daar de mogelijkheden voor krijgt aangereikt.

 

  1. Welke partner zou je de volgende keer in de spo(r)tlight willen zien en wat zou jij hem/haar willen vragen?

Ik ben wel benieuwd hoe zichtbaar de vrijwilligerscentrale is en hoe makkelijk we daar een beroep op kunnen doen. Wat zijn hun ideeën daarbij?

Voorst Actief
Volg ons