Beweegblog #22: De stille pandemie (deel III)

Nog een keer wil ik het over fysieke inactiviteit en sedentair gedrag hebben. Hopelijk weet u nog dat ik hiermee doel op gedrag waarbij het menselijk lichaam nauwelijks energie verbruikt, zoals zitten en liggen, maar ook computerwerk, tv kijken, gamen, de krant lezen… We doen het allemaal zittend. Ik wil de uitkomsten van een onderzoek van de Gezondheidsraad en De Maastricht Studie met u delen om de ernst van inactiviteit nogmaals te benadrukken.

Gemiddeld zitten we dus z’n 9 á 10 uur per dag op ons achterwerk. Vooral degene met een kantoorbaan voltooien de 10 uur dagelijks. Lang zitten in combinatie met weinig bewegen kan op den duur leiden tot hart- en vaatziekten. De groep mensen die meer dan 8 uur zit en weinig beweegt, heeft een 74% hogere kans op hart- en vaatziekten, dan de groep die minder dan 4 uur zit en veel beweegt. Als je veel zit maar daarnaast ook veel beweegt vermindert het risico.

Het onderzoek toont tevens aan dat veel zitten kan leiden tot eerder sterven. Mensen die meer dan 8 uur per dag zitten, hebben een 10% tot 27% hogere kans op eerder sterven, ten opzichte van mensen die minder dan 4 uur per dag zitten.

En dan nog een eye-opener met betrekking tot diabetes type 2 en sedentair gedrag. Onderzoekers van De Maastricht Studie* toonden aan zelfs fitte mensen gezondheidsrisico’s lopen als ze veel zitten. Ook bij deze doelgroep blijkt dat veel sedentair gedrag samenhangt met een hoger risico op diabetes of het metabool syndroom. “Al sport je op zondag de hele dag, dan kan het toch zijn dat je de rest van de week te veel uren op een stoel of bank doorbrengt. Juist die zit-uren zijn mede bepalend voor je risico op diabetes type 2” is één van hun conclusies.

Dus komt uit de luie stoel en zorg dat de hartslag omhoog gaat!

 

Volgende maand antwoord op de vraag wanneer u dan voldoende beweegt met uitleg over de beweegrichtlijnen.

 

Beweegtip van de maand: Combineer telefoongespreken met een wandeling. Vooral de lange gesprekken zijn beter in de buitenlucht!

 

Guus Kroes is Buurtsportcoach namens Mens en Welzijn Voorst. Zou jij na het lezen van zijn blog ook wel meer willen bewegen, maar heb je hier bepaalde hulp bij nodig? Of ben je op zoek naar een sociale activiteit? Neem gerust contact op via telefoonnummer: 06 40 10 36 11 of g.kroes@mensenwelzijn.nl

 

*De Maastricht Studie een uniek onderzoek onder de Zuid-Limburgse bevolking naar het voorkomen, de oorzaken en de behandeling van type 2 diabetes (suikerziekte), hart- en vaatziekten en andere chronische aandoeningen.

Guus Kroes (Buurtsportcoach Mens en Welzijn Voorst)
Volg mij via
Laatste berichten van Guus Kroes (Buurtsportcoach Mens en Welzijn Voorst) (alles zien)