‘Waterhelden’ nieuwe campagne JOGG

Waterhelden verleiden zwemlessertjes om water te drinken

De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Hattem, Lochem en Voorst, starten vanaf maandag 30 januari 2017 gezamenlijk met een drinkwater campagne. Doel van deze regionale campagne is kinderen verleiden om voor en/of na de zwemles water te drinken in plaats van een zoet drankje. De campagne is ontwikkeld door de vijf JOGG-gemeenten (Jongeren Op Gezond Gewicht), in samenwerking met GGD Noord- en Oost-Gelderland. De campagne loopt door tot na de zomerperiode.

Water drinken is gezond
De campagne richt zich op alle vier tot zes jarige kinderen die in de deelnemende zwembaden zwemles volgen voor diploma A. In totaal gaat het om zo’n 2735 zwemlessertjes en hun ouders. Het is de bedoeling om er spelenderwijs voor te zorgen dat kinderen water drinken voor en/of na de zwemles. Want water drinken is gezond. Beter voor het gewicht én beter voor de tanden van kinderen. Gezonde en fitte kinderen bewegen beter. En kinderen die beter bewegen, halen makkelijker hun zwemdiploma.

Via de zwembaden veel kinderen en hun ouders bereiken

Wethouder Wim Vrijhoef gaf het startsein.

Er is bewust gekozen voor de doelgroep zwemlessende kinderen en hun ouders. Christien Pieterse van GGD Noord- en Oost-Gelderland legt uit: “Via de zwembaden kunnen wij veel kinderen en hun ouders bereiken. Bijna elk kind volgt immers zwemles en komt daarvoor wekelijks in het zwembad gedurende een langere periode. En veel ouders blijven tijdens de zwemlessen in het zwembad wachten. Een goed moment om zowel de kinderen als de ouders enthousiast te maken voor het drinken van water in plaats van zoete drankjes. Want Nederlandse kinderen drinken (te) veel zoete drankjes en weinig water. We zijn heel blij dat de zwembaden willen meewerken aan deze campagne.”

Waterhelden staan centraal
In de campagne staan drie waterhelden centraal; Spetter de octopus, Spatter de dolfijn en Spater de krab. Christien Pieterse: “Deze waterhelden beleven allemaal avonturen in en rond het water. Van deze avonturen krijgen zij dorst. En die dorst lessen zij door water te drinken. We hopen dat de kinderen de waterhelden en hun wateravonturen leuk vinden. Zo leuk, dat ze ook een waterdrinkende waterheld willen worden!”. Elke maand krijgen de kinderen in het zwembad een nieuw avontuur van de waterhelden. Daarnaast zijn er cadeautjes die de kinderen krijgen of kunnen winnen, zoals een bidon en een stickervel van de waterhelden. Voor ouders is er een flyer met uitleg over de campagne en tips om water drinken (thuis) leuk te maken. De zwembaden krijgen een set campagnematerialen. Deze kunnen zij tijdens de zwemlessen gebruiken, zodat de kinderen ook in het water met de waterhelden kunnen spelen.

JOGG Voorst